دانشنامه گلهای زینتی و کاکتوس ها

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد

دانشنامه گلهای زینتی و کاکتوس ها

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد.گل های تیغ دار گلهای بدون تیغ جزئ دسته ساکولنت ها هستند.گل پتوس به گاز دی اکسید کربن که از بخاری بیرون میاد حساس هستش.

  • ۰
  • ۰

دانشمندان نقش چهار عامل کلیدی را در بروز آتش‌سوزی‌های عظیم کالیفرنیا مهم می‌دانند.

در سال‌های اخیر ایالت کالیفرنیا در آمریکا آتش‌سوزی‌های عظیمی را تجربه کرده است. آتش‌سوزی کمپ‌فایر که در تاریخ هشتم نوامبر ۲۰۱۸، آغاز شد، بزرگ‌ترین و مخرب‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا بود. این آتش‌سوزی با سرعت پیشروی ۳۲ هکتار در دقیقه، شهر شمالی پارادایس را ویران کرد. در ادامه‌ی همان روز آتش به مناطق مختلفی پیشروی کرد و موجب تخلیه‌ی مناطق مسکونی زیادی شد. اما چرا در کالیفرنیا چنین آتش‌سوزی‌های فاجعه باری اتفاق می‌افتد؟ دانشمندان در این زمینه به نقش چهار عامل کلیدی اشاره می‌کنند:

تغییرات اقلیمی

نخستین عامل، تغییرات اقلیمی کالیفرنیا است. پارک ویلیامز دانشمند علم اقلیم‌شناسی‌زیستی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید:

آتش از بسیاری لحاظ چیز ساده‌ای است؛ تا زمانی که جرقه و مواد خشک به‌اندازه‌ی کافی موجود باشد، آتش مواد را می‌سوزاند.

کالیفرنیا مانند بیشتر مناطق غربی آمریکا اکثر رطوبت خود را طی فصول پاییز و زمستان به دست می‌آورد. پس از آن به‌علت عدم بارش باران و گرما، پوشش گیاهی این منطقه در طول فصل تابستان به‌تدریج خشک می‌شود. در چنین وضعیتی این پوشش گیاهی مانند هیزمی برای آتش عمل می‌کند. هرچند آب‌و‌هوای کالیفرنیا این منطقه را مستعد به آتش‌سوزی می‌کند؛ ولی ارتباط بین تغییرات اقلیمی و آتش‌سوزی‌های عظیم کالیفرنیا غیرقابل انکار است.

دمای هوای ایالت کالیفرنیا در اثر تغییرات اقلیمی، دو تا سه درجه‌ی فارنهایت بیشتر از قبل شده است و این گرما با بیشتر کردن خشکی پوشش گیاهی، احتمال آتش گرفتن آن را بالاتر می‌برد. اولین مورد ثبت‌شده‌ی آتش‌سوزی‌ در کالیفرنیا مربوط به سال ۱۹۳۲ است، از ۱۰ مورد آتش‌سوزی بزرگی که پس از آن رخ داده است، ۹ مورد از سال ۲۰۰۰ به بعد، ۵ مورد از سال ۲۰۱۰ به بعد و ۲ مورد در سال جاری اتفاق افتاده است که شامل بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا هم می‌شود. دکتر ویلیامز گفت:

در کالیفرنیا، طبیعت شرایط کاملا مناسبی برای آتش‌سوزی مهیا کرده است و تا زمانی که مردم برای آغاز آتش‌سوزی در آن‌جا هستند، آتش‌سوزی ادامه دارد. تغییرات اقلیمی هم از راه‌های مختلفی احتمال آتش‌سوزی در این منطقه را بیشتر می‌کند.

آتش سوزی کالیفرنیا

آتش‌سوزی که در سال ۲۰۰۷ در کالیفرنیا اتفاق افتاد، حدود ۸۱ هزار هکتار زمین را سوزاند

مردم

حتی اگر شرایط برای یک آتش‌سوزی مهیا باشد، هنوز لازم است که چیزی آن را آغاز کند. گاهی اوقات آغاز‌کننده خود طبیعت است مانند رعد‌و‌برق اما بیشتر اوقات انسان‌ها مسئول این اتفاق هستند. نینا اوکلیاستاد و پژوهشگر علوم جوی می‌گوید:

بسیاری از این آتش‌سوزی‌های بزرگ که در جنوب کالیفرنیا اتفاق می‌افتند و چنین تأثیری روی ساکنان منطقه دارند، توسط انسان‌ها آغاز می‌شوند.

مردم از مسیر دیگری نیز در آتش سوزی نقش دارند: با انتخاب مکان زندگی. مردم در حال حرکت به سمت مناطق حوالی جنگل‌ها هستند؛ جایی که استعداد بیشتری برای آتش‌سوزی دارد

منبع: زومیت

  • ۹۷/۰۸/۲۳
  • حسین حسینی