دانشنامه گلهای زینتی و کاکتوس ها

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد

دانشنامه گلهای زینتی و کاکتوس ها

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد.گل های تیغ دار گلهای بدون تیغ جزئ دسته ساکولنت ها هستند.گل پتوس به گاز دی اکسید کربن که از بخاری بیرون میاد حساس هستش.

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تو این ویدیو میخام یه نکته خیلی مهم برای آبیاری پتوس ابلق در تابستان بهت بگم که یاد بگیری پتوست رو چجوری تو خونه آبیاری کنی که برگاش پهن بشه و همیشه شاداب و سرحال باشه.

سلام بچه ها امیدوارم که حالتون عالی باشه.همونطور که میدونید پتوس یه گیاهه رطوبت دوست هستش و برای اینکه رشد خیلی خوبی داشته باشه ما باید رطوبت مورد نیازش رو تامین کنیم.

روشی که ما خودمون برای آبیاری پتوس در تابستان استفاده میکنیم اینه که خاک سبک براش استفاده میکنیم , با این روش خاک گلدونمون زود به زود خشک میشه و ما مجبوریم که گیاهمون رو زود به زود هم آبیاری کنیم.

آبیاری-پتوس-ابلق-در-تابستان

 

با این روش آب بیشتری مورد دسترس گیاهمون قرار میگیره و رطوبت مورد نیاز گیاه پتوس تامین میشه و یه روش خیلی عالی هستش که هم رطوبت گیاهمون رو تامین کنیم و از وارد شوک آبیاری به گیاه هم جلوگیری کنیم.

اگه میخای که برگ پتوست پهن بشه باید تو محیطی با نور زیاد بزاریش و آبیاری هم به این روشی که گفتم انجام بشه.این نکته ای بود که دوست داشتم با شما عزیزان به اشتراک بزارم اگه به نگهداری از گیاهان آپارتمانی علاقمند هستی حتما همیشه به سایت و پیج اینستاگرام وطن گل سر بزن و اگه سوالی در مورد آبیاری پتوس ابلق در تابستان داری برام کامنت بزار تا با هم در موردش صحبت کنیم.

  • حسین حسینی
  • ۰
  • ۰

شرایط نگهداری و تکثیر کاکتوس میرتلو پایه آبی .کاکتوس میرتلو پایه آبی دارای نام علمی myrtillocactus geometrizans میباشد که بومی مناطق مرکزی و شمال کشور مکزیک است.نام های دیگر آن شمع آبی , کاکتوس ذغال اخته و پایه مرمری میباشد.قصد داریم در وطن گل به معرفی این کاکتوس همه فن حریف بپردازیم.

این کاکتوس پس از سن بلوغ به صورت بوته ای رشد کرده و تا ارتفاع ۵ متر نیز میرسد.ابتدا دارای ۴ یا ۵ لبه بوده که به مرور زمان با گذشتن سن تعداد آن ها به ۸ لبه افزایش میابد.تا قبل از رسیدن به سن بلوغ به صورت تک شاخه رشد کرده و پس از آن شاخه های فرعی تشکیل میدهد به مانند یک لوستر.

همچنین گل های آن به رنگ سفید است.میوه آن خوراکی است و برای مصرف در مکزیک فروخته میشود.این کاکتوس رشد بسیار سریعی داشته به همین دلیل در پیوند هایی زیادی از آن استفاده میشود.به طور طبیعی در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا یافت میشود.

در برخی از زیستگاه های خود توسط بز ها خورده میشود.هر آرئول آن ممکن است از ۳ تا ۹ خار داشته باشد اما به صورت کلی آرئول های آن دارای ۳ الی ۵ خار بوده است.

این گیاه اکثرا برای پایه پیوند استفاده میشود که برای گونه های آریوکارپوس و توربینی کارپوس عملکرد فوق العاده ای دارد.از آن جایی که کاکتوس میرتلو پایه آبی یک گیاه گرمسیری میباشد , برای مناطق سردسیر گذینه ی مناسبی نیست و تا دمای منفی ۴ درجه را میتواند تحمل کند و در صورت قرار گرفتن در دمای کمتر از منفی ۴ درجه احتمال از بین رفتنش زیاد میباشد.

نام آن از واژه یونانی myrtillus گرفته شده است که به معنی گل مروارید کوچک است.گونه های دفرمه این گیاه نیز در ایران موجود میباشد که جز گیاهان گران قیمت قرار میگیرند.

کاکتوس میرتلو پایه آبی مادری
کاکتوس میرتلو پایه آبی مادری

اگر عاشق این کاکتوس هستید بهتر است سری به بیابان چیواوا بزنید که بزرگی آن مقداری از وسعت ایالت آریزونا , نیومکزیکو و تگزاس را میپوشاند.در این بیابان بزرگ میرتلو به صورت قارچ گونه شیوع پیدا کرده و پخش شده است.در گواتمالا نیز به فور یافت میشود.

آبیاری میرتلو

در تابستان به طور منطم آن را آبیاری و کود دهی نمایید البته فراموش نکنید که قبل از آبیاری حتما خاک آن خشک شود.در کف گلدان سنگ ریزه بریزید که این کاکتوس هم به زهکشی خوبی نیاز دارد.

در طول زمستان و در زمان خواب زمستانی به گیاه کمتر آب بدهید و خاک آن را خشک نگه دارید.در سنین بالا برای ریشه های خود به فضای زیادی احتیاج دارد و شاید لازم باشد هر سال گلدان آن را تعویض نمایید.در صورت مشغله زیاد نگران آبیاری آن نباشید چون گیاهی نسبتا مقاوم به کم آبی است.

نور

در سنین کمتر باید در محیطی سایه روشن با نورخوب و فیلتر شده قرار بگیرد و پس از ۲ سالگی گیاه بسته به شرایط آن میتوانید آن را در معرض آفتاب کامل قرار دهید.حتما به صفحه ی قیمت کاکتوس میرتلو مراجعه کنید.

میرتلو غول پیکیر
میرتلو غول پیکیر

سن گلدهی میرتلو

وقتی قد کاکتوس های میرتلو از ۶۰ سانتی متر رد شد آن ها به سن بلوغ رسیده و در صورت مهیا بودن شرایط در بین ماه های فوریه و آوریل گلدهی میکنند که گل سفید رنگ آن ها فقط ۱ روز دوام میاورد.سن گل دهی آن ها میتواند تا ۵ الی ۶ ساگی به طول بیانجامد.گل های میرتلو کاکتوس معطر بوده و گرده افشان ها را به خود جذب میکنند.

میوه میرتلو

در زمان باز شدن گل های میرتلو اگر گرده افشانی صورت بگیرد آن ها پس از مدتی تبدیل به میوه خوراکی میشوند.میوه های ریز و بنفش رنگ آن که بسیار خوشمزه میباشند خواص منحصر به فرد خود را دارند.برخی به علت شباهت زیاد , میوه آن را با بلوبری اشتباه میگیرند.همین علت باعث شده تا در مکزیک بعضی ها آن را کاکتوس بلوبری صدا بزنند.

گل میوه کاکتوس میرتلو

تکثیر کاکتوس میرتلو

بهترین روش تکثیر کاکتوس میرتلو از طریق کشت بذر میباشد.اما به روش قلمه زنی هم میتوان آن را تکثیر کرد.برای این کار باید قلمه را چند روز در مکانی خشک و خنک نگه داری کرد تا به اصطلاح محل بریده شد پینه ببندد و بعد آن را در خاک کاکتوس کشت کرد.

هوای گرم برای ریشه زایی آن لازم است. روش کاشت بذر میرتلو.در این روش نیز ابتدا کف بستر کشت را با ماسه پر کرده و روی آن خاک کاکتوس یا پیت ماس میریزیم.بذر ها را پس از ضدعفونی کردن بر روی خاک قرار میدهیم و بستر را در محیطی مرطوب میگذاریم تا شاهد جوانه زنی آن باشیم.

منبع : میرتلو

  • حسین حسینی
  • ۰
  • ۰

نگهداری زامیفولیا . تکثیر , کود برای پاجوش زدن زاموفیلیا .انواع گیاه زامیفولیا یا همان جواهر زنگبار و راز نگهداری و معرفی خاک مناسب برای آن.

این گیاه با ظاهر دل فریبی که با برگ های سبز و براق خود به دست آورده است امروزه به یکی از پرطرفدار ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شده است.

یکی دیگر از دلایل نگهداری این گیاه در آپارتمان ها شرایط کاشت و نگهداری بسیار ساده آن است.

در این مطلب میخواهیم علاقه مندان گل و گیاه را با گیاه زامیفولیا با نام علمی Zamioculcas zamiifolia آشنا کنیم.این گیاه بومی آفریقا با آب و هوای گرمسیری میباشد.

نام این گیاه را آدولف انگلر گیاه شناس آلمانی گذاشته است.ریشه های این گیاه به صورت ریزوم بوده و قد این گیاه همیشه سبز به ۱۱۰ سانتی متر میرسد.

باتوجه به اینکه ۹۱ درصد از برگ های آن و ۹۵ درصد دمبرگ آن از آب تشکیل شده است این گیاه مقاومت بسیار خوبی در برابر خشکی و کم آبی از خود نشان میدهد و گفته شده است که حتی میتواند ۴ ماه بدون آب زنده بماند.

همچنین نور کم را به خوبی تحمل میکند و به همین دلیل برخی به آن گل تو کمدی میگویند.

البته برای اینکه به رشد مطلوب خود برسد باید شرایط مناسب را از نظر نور و دما و رطوبت برایش فراهم نمود که در ادامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

اگر به دنبال کود برای پاجوش زدن زاموفیلیا هستید ما همین کودی که در گلخانه به گیاهان خودمان میدهیم را در بسته بندی های کوچک موجود کردیم که میتوانید با تهیه و استفاده از آن شاهد افزایش پاجوش زامیفولیا هایتان باشید.

این کود مخصوص پاجوش زدن زاموفیلیا هست که خودمان به همین منظور در گلخانه از آن استفاده میکنیم که نتیجه عالی داشته و پاجوش های بسیار قوی ای از گیاهان میگیریم.

اگر کسی برای اولین بار برگ های پهن و براق زامیفولیا را ببیند شاید فکر کند که این گیاه مصنوعی است.

ظاهر مدرن و به روز آن باعث شده که امروزه در طراحی محیط های کار یا منازل از آن استفاده بشود.

اگر شما هم طالب این گیاه هستید به صفحه ی خرید زامیفولیا مراجعه کنید تا عکس و قیمت این محصول را ببینید.

راز مهمی که در نگهداری زامیفولیا وجود دارد در آبیاری کم آن نهفته است.به دلیل وجود ریزوم در ریشه های این گیاه باید در آبیاری آن بسیار مراقب باشید و دیر به دیر آن را آبیاری نمایید.

برخی به دلیل نگهداری آسانی که دارد این گیاه را به دیگر افراد هدیه میدهند.

در کشور های آفریقایی اجزای این گیاه را برای طب سنتی استفاده میکنند.

رشد زاموفیلیا نسبت به گیاهان آپارتمانی دیگر کندتر بوده و نیاز به تعویض گلدان آن نیز دیرتر میباشد.

اگر این گیاه در شرایط خوبی نگهداری شده و با کود های مغذی تغذیه شود اقدام به پاجوش دهی میکند که در اینجا عکس پاجوش زامیفولیا را قرار داده ایم.

عکس پاجوش زامیفولیا

عکس پاجوش زامیفولیا پس از کود دهی و رسیدگی مناسب در گلخانه.

عکس پاجوش زاموفیلیا

این پاجوش ها نیز به خوبی رشد کرده و تبدیل به یک گیاه بالغ میشوند که قابل تکثیر یا جداکردن در گلدان دیگر میباشند.

گفته میشود زاموفیلیا های بالغ میتوانند حتی چند ماه تشنگی را تحمل کرده و زنده بمانند به همین دلیل برای افرادی که اهل مسافرت های زیاد هستن یکی از بهترین گزینه ها میباشد.

همانطور که گفته شد این گیاه به نور کم مقاوم است ولی اگر زامیفولیا را در مکانی با نور زیاد قراردهید از سرعت رشد و ظاهر آن شگفت زده خواهید شد.

زمانی که زامیفولیا در مکانی با نور زیاد قرار بگیرد و کمی رطوبت هم داشته باشد ساقه ی خود را ضخیم و طولانی کرده و برگ هایش را پهن میکند.

برگ های سبز و براق زیبای زامیفولیا باعث شده که برخی افراد در نگاه اول فکر کنند که این گیاه مصنوعی است.

منبع : زامیفولیا

  • حسین حسینی