دانشنامه گلهای زینتی و کاکتوس ها

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد

دانشنامه گلهای زینتی و کاکتوس ها

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد

دانشنامه گل و گیاه زینتی که همه مشخصات ان هارا شرح خواهیم داد و استفاده خواهیم برد.گل های تیغ دار گلهای بدون تیغ جزئ دسته ساکولنت ها هستند.گل پتوس به گاز دی اکسید کربن که از بخاری بیرون میاد حساس هستش.

  • ۰
  • ۰

شرایط نگهداری و تکثیر کاکتوس میرتلو پایه آبی .کاکتوس میرتلو پایه آبی دارای نام علمی myrtillocactus geometrizans میباشد که بومی مناطق مرکزی و شمال کشور مکزیک است.نام های دیگر آن شمع آبی , کاکتوس ذغال اخته و پایه مرمری میباشد.قصد داریم در وطن گل به معرفی این کاکتوس همه فن حریف بپردازیم.

این کاکتوس پس از سن بلوغ به صورت بوته ای رشد کرده و تا ارتفاع ۵ متر نیز میرسد.ابتدا دارای ۴ یا ۵ لبه بوده که به مرور زمان با گذشتن سن تعداد آن ها به ۸ لبه افزایش میابد.تا قبل از رسیدن به سن بلوغ به صورت تک شاخه رشد کرده و پس از آن شاخه های فرعی تشکیل میدهد به مانند یک لوستر.

همچنین گل های آن به رنگ سفید است.میوه آن خوراکی است و برای مصرف در مکزیک فروخته میشود.این کاکتوس رشد بسیار سریعی داشته به همین دلیل در پیوند هایی زیادی از آن استفاده میشود.به طور طبیعی در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا یافت میشود.

در برخی از زیستگاه های خود توسط بز ها خورده میشود.هر آرئول آن ممکن است از ۳ تا ۹ خار داشته باشد اما به صورت کلی آرئول های آن دارای ۳ الی ۵ خار بوده است.

این گیاه اکثرا برای پایه پیوند استفاده میشود که برای گونه های آریوکارپوس و توربینی کارپوس عملکرد فوق العاده ای دارد.از آن جایی که کاکتوس میرتلو پایه آبی یک گیاه گرمسیری میباشد , برای مناطق سردسیر گذینه ی مناسبی نیست و تا دمای منفی ۴ درجه را میتواند تحمل کند و در صورت قرار گرفتن در دمای کمتر از منفی ۴ درجه احتمال از بین رفتنش زیاد میباشد.

نام آن از واژه یونانی myrtillus گرفته شده است که به معنی گل مروارید کوچک است.گونه های دفرمه این گیاه نیز در ایران موجود میباشد که جز گیاهان گران قیمت قرار میگیرند.

کاکتوس میرتلو پایه آبی مادری
کاکتوس میرتلو پایه آبی مادری

اگر عاشق این کاکتوس هستید بهتر است سری به بیابان چیواوا بزنید که بزرگی آن مقداری از وسعت ایالت آریزونا , نیومکزیکو و تگزاس را میپوشاند.در این بیابان بزرگ میرتلو به صورت قارچ گونه شیوع پیدا کرده و پخش شده است.در گواتمالا نیز به فور یافت میشود.

آبیاری میرتلو

در تابستان به طور منطم آن را آبیاری و کود دهی نمایید البته فراموش نکنید که قبل از آبیاری حتما خاک آن خشک شود.در کف گلدان سنگ ریزه بریزید که این کاکتوس هم به زهکشی خوبی نیاز دارد.

در طول زمستان و در زمان خواب زمستانی به گیاه کمتر آب بدهید و خاک آن را خشک نگه دارید.در سنین بالا برای ریشه های خود به فضای زیادی احتیاج دارد و شاید لازم باشد هر سال گلدان آن را تعویض نمایید.در صورت مشغله زیاد نگران آبیاری آن نباشید چون گیاهی نسبتا مقاوم به کم آبی است.

نور

در سنین کمتر باید در محیطی سایه روشن با نورخوب و فیلتر شده قرار بگیرد و پس از ۲ سالگی گیاه بسته به شرایط آن میتوانید آن را در معرض آفتاب کامل قرار دهید.حتما به صفحه ی قیمت کاکتوس میرتلو مراجعه کنید.

میرتلو غول پیکیر
میرتلو غول پیکیر

سن گلدهی میرتلو

وقتی قد کاکتوس های میرتلو از ۶۰ سانتی متر رد شد آن ها به سن بلوغ رسیده و در صورت مهیا بودن شرایط در بین ماه های فوریه و آوریل گلدهی میکنند که گل سفید رنگ آن ها فقط ۱ روز دوام میاورد.سن گل دهی آن ها میتواند تا ۵ الی ۶ ساگی به طول بیانجامد.گل های میرتلو کاکتوس معطر بوده و گرده افشان ها را به خود جذب میکنند.

میوه میرتلو

در زمان باز شدن گل های میرتلو اگر گرده افشانی صورت بگیرد آن ها پس از مدتی تبدیل به میوه خوراکی میشوند.میوه های ریز و بنفش رنگ آن که بسیار خوشمزه میباشند خواص منحصر به فرد خود را دارند.برخی به علت شباهت زیاد , میوه آن را با بلوبری اشتباه میگیرند.همین علت باعث شده تا در مکزیک بعضی ها آن را کاکتوس بلوبری صدا بزنند.

گل میوه کاکتوس میرتلو

تکثیر کاکتوس میرتلو

بهترین روش تکثیر کاکتوس میرتلو از طریق کشت بذر میباشد.اما به روش قلمه زنی هم میتوان آن را تکثیر کرد.برای این کار باید قلمه را چند روز در مکانی خشک و خنک نگه داری کرد تا به اصطلاح محل بریده شد پینه ببندد و بعد آن را در خاک کاکتوس کشت کرد.

هوای گرم برای ریشه زایی آن لازم است. روش کاشت بذر میرتلو.در این روش نیز ابتدا کف بستر کشت را با ماسه پر کرده و روی آن خاک کاکتوس یا پیت ماس میریزیم.بذر ها را پس از ضدعفونی کردن بر روی خاک قرار میدهیم و بستر را در محیطی مرطوب میگذاریم تا شاهد جوانه زنی آن باشیم.

منبع : میرتلو

  • ۰۰/۰۵/۲۵
  • حسین حسینی